Historiaa

LOIMAAN NAISVOIMISTELIJAT RY – katsaus seuran historiaan

Loimaan Naisvoimistelijat niminen seura on perustettu keväällä 1923. Silloin neiti Ljuba Wolkoff, silloinen Yhteiskoulun venäjän ja voimistelun opettaja sekä myös postivirkailija, kutsui joukon naisia ensimmäisiin voimisteluharjoituksiin. Nämä 23 voimistelijaa kokoontuivat myöhemmin samana vuonna Wolkoffin luo perustamaan Loimaan Naisvoimistelijat nimistä yhdistystä.

Toimintatavoitteeksi yhdistykselle asetettiin naisten fyysisen ja psyykkisen kunnon kohottaminen voimistelun ja muunkin sopivan seuratoiminnan avulla. Aluksi voimistelijoiden joukko oli pieni. He kokoontuivat voimistelemaan yhtenä iltana viikossa. Ensimmäinen julkinen esiintyminen tapahtui kevätiltamissa huhtikuussa 1925. Iltamissa esitettiin voimisteluohjelma, tanhuja ja tansseja.

Seuran toiminta monipuolistui 30-luvulla. Iltamiin valmistettiin näytelmiä ja kuorolauluja, pelattiin pesäpalloa ja retkeiltiin. Alettiin toimittaa myös seuran omaa lehteä nimeltään Rytmipasuuna. Sota-aika hiljensi seuran toimintaa, mutta ei lopettanut. Silloin pidettiin iltamia ja juhlia, joiden tulot jaettiin aseveljien ja Kansanavun hyväksi.

Kesäkuussa 1945 Loimaalla järjestettiin Suomen Naisten Liikuntakasvatusliiton suuri voimistelujuhla. Loimaan Kauppalaan saapui noin 400 voimistelijaa 20 seurasta ympäri Suomea. Vuonna 1946 seurassa käynnistyi tyttötoiminta. Seuraavana vuonna Loimaan Naisvoimistelijoita osallistui Suurkisoihin 114 voimistelijan voimin, joukossa myös tyttöjä ja nuoria.

Vuonna 1953, seuran täyttäessä 30 vuotta oli jäsenmäärä 133. Kymmenen vuotta myöhemmin jäseniä oli 125. Vielä näihin aikoihin seurassa oli myös paljon kannattavia jäseniä. Vuonna 1973 Naisvoimistelijat viettivät 50-vuotisjuhliaan. Jäseniä oli tuolloin 300 ja seuran kausimaksu oli aikuisilta viisi markkaa ja lapsilta yhden markan. Silloin voimisteltiin kolmessa lasten ryhmässä ja kolmessa aikuisten ryhmässä. Lentopallo oli keskeisesti toiminnassa mukana.

1980-luvulle päästäessä viikoittainen toiminta oli laajentunut. Vuonna 1983 toimi 4 lasten ryhmää, äiti-lapsi-voimistelu ja 3 aikuisten ryhmää. Lentopalloryhmiä oli kaksi: kunto- ja kilpalentopallo. Seuralla oli myös oma kuntosalivuoro. Kilpalentopallossa Loimaan Naisvoimistelijat pelasi kolmossarjaa. Liikuntatilojen vähäisyys Loimaan seudulla alkoi olla seuran toimintaa ajatellen ongelma 80-luvulta lähtien. Silloinen puheenjohtaja Kaarina Kaaprola mainitsee kirjoittamassaan lehtikirjoituksessa, että ”toiminnan laajentaminen tuskin on toistaiseksi mahdollista, koska niukat salitilat asettavat omat rajoituksensa.”

Loimaan Naisvoimistelijoihin kuului 70-vuotisjuhlan aikaan vuonna 1993 noin 400 jäsentä. Seurassa toimi 5 lasten tai nuorten ryhmää. Aikuisten ryhmät olivat kuntovoimistelu ja aerobic, ikinuorten naisten voimistelu, tanhut, kuntolentopallo ja kilpalentopallo yli 35-vuotiaiden sarjassa sekä aikuinen - lapsi-voimistelu. Edelleen ongelmaksi toiminnassa nähtiin salitilojen puute.

Vuonna 2003 LNV:n täyttäessä 80 vuotta seurassa oli 360 jäsentä. Lapsille ja nuorille oli 6 ryhmää. Aikuisten jumppatarjonta koostui seitsemästä ryhmästä. Lisäksi ohjelmistossa oli ikinuorten jumppaa ja countryrivitanssia. Afrikkalaista tanssia, Bailatinoa ja Sambic- tunteja järjestettiin kurssiluontoisesti.

Naisvoimistelijat ovat pitkän toimintansa aikana järjestäneet paljon myös muuta oheistoimintaa viikoittaisten jumpparyhmien lisäksi. Ensimmäisistä iltamista vuonna 1925 muodostui seuralle pitkä perinne. Aina 1990-luvulle saakka on järjestetty vappujuhlat esityksineen. Joulujuhlia on juhlittu, pidetty jäseniltoja, ohjelmallisia ompeluiltoja, järjestetty hiihto- ja pyöräilyretkiä. On pelattu sählyä Nuorkauppakamarilaisia vastaan Aprillimarkkinoilla ja tossupalloa Loimaan muiden urheiluseurojen johtokuntien kesken. Vuosien varrella Naisvoimistelijoita on esiintynyt erilaisissa juhlissa ja osallistunut Suurkisoihin. Tämä muu toiminta on nykypäivänä vähentynyt. Edelleen pidetään kevätnäytöksiä, joissa lasten ja nuorten ryhmät esittävät taitojaan.

Seuran pitkäaikainen puheenjohtaja Kaarina Kaaprola on todennut Turun Sanomien haastattelussa 15.3.1983 näin: ” Me emme ole pyrkineet valioluokan saavutuksiin vaan liikunnan ilo osanottajille on ollut koko ajan naisvoimistelun tavoite.” Eiköhän se ole oikein hyvä tavoite Loimaan Naisvoimistelijoiden toiminnalle myös tänä päivänä. Iloisia liikuntahetkiä kaikille ”naisvoimistelijoille” ja muillekin sukupuoleen katsomatta.